22 09 Borger


De donderdag voor dat ik vrij had genomen om te gaan fietsen, kwam ik 's morgens bij mijn Gazelle voor een rit naar het werk. Maar deze stond wat achterband betreft op de sokken. Als alternatief had ik de ligger maar meegenomen, dan kon ik mooi ervaren hoe nieuwe voorband het zou doen. Echter begon hij de terugreis te rijden als een dweil (te weinig wind in banden) en bleek ik eenmaal huis nu twee fietsen met lekke banden te hebben. 's Avonds na 10 minuten gesprek op school heb ik nog twee gaten geplakt van voorband van de ligger, en gebeden of het zo vol mocht blijven. De Gazelle bewaarde ik voor de zaterdag. De volgende morgen bleek het gebed te zijn verhoord en de band was nog vol. Tegen vieren ben ik toch niet zo lekker gevoel weggereden, met knikkende knieën van spanning of de band het wel zou houden. Vooral op het donkere fietspad door het bos wat zou volgen.

 

Ondanks dat ik de zuidenwind terugweg tegen zou hebben was de koers naar het noorden. Afgelopen 2 keren was ik al naar het zuiden geweest, en combi bewolkt en kracht 2, verwachtte ik van de wind niet veel, alleen hoopte ik maar dat deze in de banden bleef zitten. 

 

Gelukkig ging het goed, ook fietspad tussen Diffelen en Dedemsvaart. Tijdens het rijden ging het me niet voor de wind. Dat kwam denk ik door slechte mentale voorbereiding. Een paar dagen ervoor ben ik nog een dag naar Wietzendorf in Duitsland geweest en dat was best intensief.

 

Qua weer waren er een paar sterren te zien tussen de bewolking door en de maan was niet meer dan een flinterdunne sikkel. Na de Luttergreppel, Kerkenveld, Alteveer over de weg om de glasbakken te vermijden was ik zo in Hoogeveen. Door een leeg centrum en in Pesse even in bushokje zitten koffie drinken. De afwasmiddelflessen schreeuwden om aandacht in de reclame wat er hing. Ik vroeg me af of de aanhalige kat van de vorige keer nog langs zou komen.

Noordwaarts

Dwingelderveld

 

Misschien heeft het beest op verkeerde moment op het asfalt geweest, en was het platgereden, je weet het maar nooit. Gelukkig begon het ook al te schemeren aan de hemel en was het licht toen ik het eerste fietspad nam door Dwingelerveld. Niet richting Lhee, maar parallel aan de A28 richting Hooghalen. De eerste stukken waren het mooist, een paar flarden mist tussen hei en bomen, ik meende ook ergens een vos te zien. Later enkele schapen die mekkerend aan de kanten stoven. De ene fietspad volgde na de andere richting noord en het was genieten. Zeker je op dergelijke tijdstippen geen mens tegenkomt. 

 

 

Vlakbij Oranje moest ik een kanaal over met een steil bruggetje. Even oppassen dat ik niet weg zou glijden en kom ik op een bord aan het lezen over piraterij en ingreep van boven. Daar heb ik bericht gedaan van mijn vorderingen en geschatte tijdstip op de afgesproken plek.

Hijkersveld

Daarna het Hijkersveld over. De voorgenomen pauze Assen heb ik maar naar voren getrokken. Ik kwam terecht op een rustpunt met camping. Daar viel mijn oog op de appelbomen en paar vruchten die eronder lagen. Heerlijk zo'n verse appel uit de boom, ik mag aannemen dat ik er genoeg heb laten hangen voor de eigenaar. Na de lafenis stukje over een militair oefenterrein De Haar en ik kwam terecht bij de TT in Assen. Ik heb niets met racesport maar dit vond ik wel even leuk om te zien.

De toegang naar de stad verbaasde ik me nog over een groep mensen wat rondom pleintje waar ik langs kwam lichamelijke oefeningen aan het doen waren. Een opmerking, en ik reed door...

,,Niet in de knoop raken hoor..."

In centrum Assen kwam ik even aan het dwalen, ik kon Bartje zo 123 niet meer vinden. Dan de volgende keer maar weer. Na de tunnels onder het station door, wipte ik even naar binnen bij de fietsenwinkel. Misschien dat wat meer wind in de voorband het tempo wat op kon schroeven. Ook kon ik daar mijn water weer aanvullen. De fietsenmaker vroeg nog naar mijn afkomst en doel, ja ze bestaan nog, de vriendelijke mensen met interesse.

Grootste stad voor vandaag, Assen

Bij Deurse was het ook genieten van mooie boerderijen, lichte glooiingen en mooie fietspaadjes. Maar de kerkklok in Rolde liet me doorschemeren dat ik nooit via nog meer paadjes en Anderen over tien minuten op de afgesproken plek kon zijn 14 km verderop. Altijd moeilijk inschatten dat soort dingen. Ik besloot maar de route in te korten en naar Borger langs de N857, en te bellen met de mevrouw waar ik mee had afgesproken. We besloten elkaar tegemoet te fietsen en troffen elkaar bij Papenvoort. Daarna was het gezellig keuvelen richting Borger. Mevrouw de reisgids leidde me op verzoek naar Hunebed D27 waar we even pauze konden houden.

Hunebed D27 bij Borger samen met onze fietsen

Langs Oranjekanaal

Daarna heb ik de navigatie uitgezet en konden we toch aardig opschieten zuidwaarts. We zagen reigers vissen uit de sloot halen en hadden geen last van de wind. De 30 km samen met haar langs Oranjekanaal onder andere Ellertshaar en 't Haantje vlogen om. Goed om de levens naast elkaar te leggen. Ze liet me een gat zien waar in 1965 een boortoren van de NAM in gestort was.  Je moet het weten anders fiets je er zo langs heen.

Krater van gasveld bij 't Haantje

Zie ik mezelf eens fietsen...

Daarna de stad Emmen in om aan te leggen op een terrasje. Er was markt dus konden we mooi mensen kijken en na afscheid wat bananen scoren.

 

Daarna in mijn uppie verder. Het water van Assen was ook al weer bijna op, kom ik tot besef als ik begraafplaats van Nieuw Amsterdam voorbij kom. Gelukkig kon ik kosteloos daar aanvullen. In plaats van normaal had ik nu Nieuw Amsterdams peil bij me in de fles. Ik vond het niet erg dat het af en toe wat sputterde uit de lucht. 

 

Stukkie langs de Vechte bij Laar Duitsland

Verder zuidwaarts via Dalerveen richting grens. Een stukje Duitsland, gewoon omdat het kan. Ik wilde namelijk het fietspad langs de Vecht langs. In Laar de laatste pauze. Op een bankje kwam ik aan de praat met een plaatselijke oude knar. Hij verklaarde het aantal auto's bij de kerk, er was een begrafenis gaande. Mooi op de manier hoe hij alles bracht in prachtige dialect van plat Duits. 

 

Daarna waaide ik de grens weer over, via Den Velde, en ik was zo langs kanaal in Hardenberg om oude schoolroute op te pakken. Gelukkig was ik na zo'n 185 km niet al te laat thuis tegen vijven, anders had ik de wind van voren gehad.

 

De route was 190 km lang