21 04 Munnekeburen

Na zo'n mooi begin van de lente kon ik het niet laten er een extra goede vrijdag van te maken! Inderdaad weer een stukje fietsen. Ik wilde al een paar weken terug op een vrijdag met mooi weer met wind in het noorden deze kant op. Maar helaas kwam ik toen niet verder dan 10 km, en stond ik om 5 uur met een lekke band, en kreeg ik nadien de band er niet weer goed op.

Poging 2 ging een stuk beter vandaag. Na de fiets weer te hebben klaargemaakt, ben ik vanmorgen precies om half 5 vertrokken. Tja, ik kan wel zeggen dat ik de avondklokregel niet meer wist, maar ja... Eenmaal in Nieuwleusen begonnen de eerste grappen. De straat was afgesloten volgens de borden, en er stond zelf een apart bord bij "Verboden voor fietsers!". De tijdstippen waren er nu naar om met geen levende ziel in de buurt dit bord en de werkzaamheden te negeren. Een beetje fiets kan er meestal wel langs, en omrijden hou ik niet van. Daarna volgt deze kant op altijd een saai stuk industrieterrein nabij Staphorst, maar wel met schuren ertussen met felgroene deuren!

De eerste stop heb ik gehouden in de binnenstad van Meppel vlakbij het stadhuis. Een bankje waar ik volgens mij wel vaker heb gezeten. De koffie was een lafenis, en de weg werd weer vervolgd. Daarna werd het rap licht, bij Nijeveen kon ik de lampen al uit doen. Maar het was wel fris, de autoruiten waren allemaal beslagen met een laagje ijs. Daarna doemde al snel de Steenwijker Toren op in de horizon. Deze is al vanaf zo'n 10 km afstand overal te herkennen.

De tweede werkzaamheden ging me niet lukken. Het hele geplande fietspad lag eruit, jammer, dan maar de borden volgen voor de omleiding. Gelukkig was het niet ver om en was ik zo in Oldemarkt. Daar voorbij volgde nog een pontje die weliswaar gratis was, maar die ik zelf moest bedienen. Gelukkig lag deze aan de goede kant, en heb ik mezelf maar 2 euro betaald voor de overtocht.
Daarna bevond ik mij in Friesland. Namelijk de omgeving van Munnekeburen. Dat ligt in de omgeving van de Rottige Meente, een natuurgebied vlak boven de wieden. De fietspaden zijn hier meestal grind of zandweggetjes, maar niet minder mooi.

De route terug ben ik langs Scherpenzeel naar Ossenzijl gefietst. Een hele tijd wilde ik al eens het fietspad nemen naar Kalenberg, maar deze was een hele tijd in onderhoud. Voor de zekerheid heb ik in de voorbereiding twee mensen gebeld die daar in de buurt wonen om te checken of je hier wel langs kon fietsen. Wat heb ik hier genoten, bruggetje op en af, bootjes in het water, prachtige omgeving, wat wil je nog meer. Ik sprak een man die dit nog mooier vond dan Giethoorn. Dat kan ik niet ontkennen.

Ik heb in deze contreien geprobeerd om zoveel mogelijk fietspaadjes met bruggetjes terug te nemen, en dat is aardig gelukt. De sport om bruggetjes over te gaan met de ligfiets is geweldig. Velen begonnen te glimlachen als ze mij voorbij zagen rijden. Via Nederland, Wetering, Muggenbeet, ja wat een namen, en Dwarsgracht ben ik naar Giethoorn gereden, de ene boerderij nog mooier dan de ander. Daarna via Wanneperveen vlak voor Meppel bij een niet zo'n aantrekkelijk plekkie toch maar de boel aan de kant. Het was alweer tijdje geleden dat ik wat gegeten had en warme koffie was ook meer dan welkom.

Toen kwam weer Meppel, maar nu in plaats van zuid naar noord, nu van west naar oost. Het was zelfs even zoeken naar de juiste straatnaam. Een vriendelijke man was zo aardig even een stukkie met me mee te fietsen. Hij wilde liever niet mee naar Vroomshoop, maar dat kan ik me indenken. Daarna volgde rustige Drentse wegen naar De Wijk, rechtsaf richting IJhorst.

Daarna was het even een verrassing hoe ik de knooppunten had opgeschreven. De route ging dwars  door de Zwarte dennen, een mooi natuurgebied in de buurt van Staphorst. De route had ik gemaakt via Balkbrug. Maar toen ik bij een plaspauze op de kaart zat te loeren zag ik dat ik een anderhalve kilometer van de route af kon snijden, dat ik Balkbrug dus links liet liggen. Kijk dat is voordeel als je alleen bent, geen hond die er tegen in gaat! Vervolgens was het even balen in Ommen, want je hebt er drie rotondes achter elkaar, allemaal met haakse bochten, en waar je voorrang moet geven. Gelukkig zonder kleerscheuren er langs gekomen en na een mooi stuk hobbelen dwars door het Eerderbos was ik ongeveer 3 uur thuis 's middags. Totaal zo'n 175 km gehad vandaag. Goede vrijdag!

Ochtendgloren bij Meppel

Steenwijk

Dit zijn van die momenten om even de kaart erbij te pakken...

Onderweg naar Oldemarkt

Het heeft een jaar van mijn leven gekost, maar ik ben aan de andere kant gekomen. Onderweg maar zingen:,, Schipper mag ik overvaren ja of nee!"

Fietsen in Friesland

Munnekeburen, mooi plaatsje maar niet veel te beleven.

Ossenzijl

Tussen Ossenzijl en Kalenberg, deze staat nu heel hoog in mijn lijstje van mooiste fietspaden van Nederland

Wat wil je nog meer. Geen mens te zien verder.

In één minuut tijd het HELE Nederland doorgefietst!

Dwarsgracht

Ook Giethoorn nog even meegepikt

Soms zijn de plekken waar je komt niet bijzonder, maar ik had honger, en ja dan maakt het mij niet zoveel uit waar ik zit...

Om langs de Keizersgracht te fietsen hoef je niet naar Amsterdam, je kunt ook hier in Meppel terecht!

Zwarte Dennen omgeving van IJhorst

Als toetje nog een stukkie door het Eerderbos.

De route was 176 km om precies te zijn.