Ritten met de Gazelle

Hier een selectie van foto's die ik heb gemaakt toen ik de rondjes maakte met de Gazelle, de opvolger van de Sparta. Ik heb nog veel meer foto's maar ik heb de mooiste geselecteerd. Deze fiets heb ik tweedehands gekocht in 2013. Hiermee rij ik anno 2020 nog steeds mee rond, alleen nu geen verre tochten meer sinds ik de ligger heb.

Een van de eerste ritten na een tijdje niet gefietst te hebben. Naar de bron van de Vecht die door Overijssel stroomt in Darfeld in Duitsland. Mooi om te zien hoe breed het van Ommen tot Zwolle is vergeleken bij de sloot aan het begin.

Ook ben ik eens bij een kennis op de koffie geweest die toen in Friesland Drogeham woonde. Op de heenweg ook nog problemen gehad met het stuur. Hij zat niet genoeg strak gedraaid. Deze kosteloos in orde gemaakt bij een fietsenmaker in Drachten. Eenmaal aan de koffie in Drogeham vroeg de kennis nog zo mooi welke trein ik terug nam. Trein? Welke trein?

Met de rit naar Osnabrück heen en weer 250 km gefietst op één dag met een gewone Gazelle stadsfiets. 's Nachts om 1 uur weg. Heen via reguliere route via Rheine. Terugweg binnendoor via Mettelen, Spelle en Braandlecht.

Ook ben ik eens in de winter naar Roden gereden. Hier even pauze gehouden in Appelscha. Mooi fietsen door het Fochteloërveen. Terug uit gemakzucht via Assen en Hoogeveen naar huis.

Deze foto is onderweg gemaakt op en neer naar Enkhuizen in Lelystad.

In de zomer van 2016 stonden we op de camping in Nijkerk. Ook maar een dagje gefietst. Vanuit Nijkerk naar Amersfoort, Zeist naar Nieuwegein. Met windkracht 4 op kop van Lexmond naar Kinderdijk. Langs de molens en daar aan de kade driekwartier wachten op de veer naar Ridderkerk. Eenmaal in Rotterdam de Erasmusbrug over. Vanaf toen had ik de wind in de rug! Via de 's Gravenweg naar Gouda, waar mijn zadel los zat. Een uur later bij de fietsenmaker in Haastrecht probleem verholpen en ik kon weer verder. Ik kan me nog een oud stel herinneren die ik voorbij reed: ,,Niet zo snel joh"... Via Oudewater en Moordrecht en Utrecht terug naar de camping bij Nijkerk in de buurt. Natuurlijk veel te laat weer, want eten moest ik weer warm maken maar dat mocht de pret niet drukken!

Deze foto heb ik gemaakt met een flinke tocht vanuit Vroomshoop naar Gennep en weer terug. Heenweg via Arnhem/Nijmegen en hier bij Heumen langs de A73 de Maas over. Voorbij Oeffelt weer de Maas over. Na een bezoek aan de bakker in Gennep de grens over gegaan om via Kleve en de brug bij Emmerich door de Achterhoek naar huis terug te fietsen. Forse afstanden voor een stadsfiets, maar niet onmogelijk dus.

Een foto van mijn eigen fiets tussen de witte fietsen op de parkeerplaats van het park de Hoge Veluwe bij Hoenderloo. Hier ben ik toen een rondje wezen fietsen, maar wel vanuit en naar huis natuurlijk! Het koste toen 6 euro, maar elke euro meer dan waard.

Hier staat de Gazelle achter het vrouwtje van Stavoren waar ik toen ben geweest. Heen via Kampen en de Ramspolbrug, en terug via Luttelgeest en Vollenhove.

Twee stalen rossen in Leeuwarden Friesland. Mijn vrouw heeft een nichtje wonen in Stiens, en ik vond het leuk om daar eens op de koffie te gaan. Net voorbij Steenwijk stond Leeuwarden al aangegeven met 46 km te gaan. Elk dorp weer kijken hoe ver het was. Eenmaal in Stiens waren ze zelfs niet in huis! Op de terugweg heb ik een tweedehands boek gehaald in Steenwijk die ik via internet particulier had besteld. Toen ze mijn fiets zagen en hoorden dat ik uit Twente kwam snapten ze er niets van. Ik heb maar niet verteld dat ik ook naar Stiens ben geweest...

Ooit in Laer in Duitsland een fietskaart gekocht. Er stond een mooie kasteel op de voorpagina. Op een rit naar Marl in Duitsland op de terugweg maar eens langs Raesfeld gereden om eens te kijken naar het kasteel. Wel een leuke tocht. Leuk om te weten dat het kasteel zelf te westelijk was om op de kaart vermeld te worden.

Mijn collega had wat besteld via Marktplaats om wat op te halen in Roosendaal Noord Brabant en wilde mij onderweg wel oppikken. Maar om 8 uur af te spreken Roosendaal om er een hele nachtrit van te maken vond ik overdreven. Dus hebben we rond een uur of 10 afgesproken in 's Hertogenbosch. 's Nachts om 12 uur weggereden richting Arnhem, en bij Echt begon het eindelijk licht te worden. Bovenstaande foto's zijn op de Waalbrug bij Ewijk, en het pontje bij Appeltern gemaakt. Daar was ik om 7:00 de eerste klant. Vanaf Oss was het makkelijk om de F59 te volgen. Een mooie rit voor een keer totaal zo'n 150 km.

De fietsen meenemen op vakantie, dan wil ik ook een rondje maken... Op mijn trouwdag mocht ik van vrouwlief een eindje fietsen. De foto is gemaakt bij Westkapelle waar je een heel stuk langs de zee kunt fietsen.